Szybka terapia onkologiczna

 

KOORDYNATOR DS. ONKOLOGII

Od 1-go maja 2019 roku Dyrekcja Szpitala Miejskiego Specjalistycznego im. Gabriela Narutowicza w Krakowie powołała Koordynatora ds. Onkologii. Nadzoruje on proces leczenia pacjenta onkologicznego. Wspiera pacjenta informacyjnie, administracyjnie
i organizacyjnie i pomaga mu komunikować się z lekarzami. Jego głównym zadaniem jest zapewnienie przepływu informacji na wszystkich etapach terapii, tak aby leczenie było dostosowane do indywidualnych potrzeb pacjenta.

 

Miejsce oraz godziny pracy koordynatora:

Oddział Kliniczny Chirurgii Ogólnej z Onkologią

Szpital Miejski Specjalistyczny im. Gabriela Narutowicza w Krakowie

31-202 Kraków, ul. Prądnicka 35-37
 

Godziny pracy: 7:30-15:05 (od poniedziałku do piątku)

 

mgr Marzena Bieniek

Koordynator ds. Onkologii

Tel: 880-787-425

 

mgr Katarzyna Hyla

Koordynator ds. Onkologii

Tel: 881-010-229

 

Adres email: dilo@narutowicz.krakow.pl

 

Zadania koordynatora:

  • koordynuje plan leczenia pacjenta ustalony przez konsylium;
  • dba o to, aby dokumentacja związana z kartą diagnostyki i leczenia pacjenta była kompletna (m.in. aby zawierała potwierdzenia wykonania świadczeń i zakończenia danego etapu leczenia);
  • udziela pacjentowi wszystkich niezbędnych informacji związanych  z leczeniem onkologicznym.

Koordynator towarzyszy pacjentowi aż do zakończenia leczenia. Następnie pacjent (wraz z dokumentacją i zaleceniami) przechodzi pod opiekę lekarza specjalisty. Jeśli jego stan zdrowia się nie pogorsza i potwierdzają to wyniki badań, pacjent – z programem opieki długofalowej – jest kierowany do lekarza podstawowej opieki zdrowotnej (POZ), który ponownie staje się jego lekarzem prowadzącym.

 

INFORMACJE DLA PACJENTÓW KORZYSTAJĄCYCH Z PAKIETU ONKOLOGICZNEGO

Pacjenci onkologiczni – ze względu na rodzaj schorzenia – muszą być otoczeni szczególną opieką. Czas ma tu bardzo duże znaczenie, dlatego uruchomiliśmy program szybkiej terapii onkologicznej dla wszystkich pacjentów, u których lekarze podejrzewają lub stwierdzą nowotwór złośliwy.

PAKIET ONKOLOGICZNY wprowadza tzw. szybką terapię onkologiczną. W ramach pakietu powstała odrębna kategoria pacjentów oczekujących na udzielenie świadczeń opieki zdrowotnej z zakresu onkologii. Zmiany zapewniają pacjentom z nowotworami złośliwymi kompleksową opiekę na każdym etapie choroby. Czas oczekiwania pozostałych pacjentów na świadczenia specjalistyczne nie wydłuży się, ponieważ zmiany dotyczą pacjentów onkologicznych, dla których powstaje osobna lista oczekujących na nielimitowane świadczenia.

Szybka terapia onkologiczna usprawnia dostępność diagnostyki i leczenia nowotworów złośliwych i systematyzuje proces diagnostyczno-terapeutyczny. Jest to możliwe dzięki wprowadzeniu karty diagnostyki i leczenia onkologicznego oraz wyznaczeniu maksymalnych terminów na realizację poszczególnych etapów leczenia. Zniesienie limitów na diagnostykę i leczenie nowotworów ma usprawnić ten proces.

Pierwszym krokiem do diagnostyki i leczenia w ramach szybkiej terapii onkologicznej jest zgłoszenie się pacjenta do lekarza podstawowej opieki zdrowotnej (POZ), który przeprowadzi dokładny wywiad, oceni dolegliwości pacjenta i w razie potrzeby zleci wykonanie niezbędnych badań. Jeśli na tej podstawie stwierdzi podejrzenie nowotworu złośliwego, skieruje pacjenta do specjalisty właściwego ze względu na umiejscowienie nowotworu lub do onkologa. W tym celu lekarz POZ wystawi pacjentowi kartę diagnostyki i leczenia onkologicznego.

Kartę diagnostyki i leczenia onkologicznego może wydać także lekarz specjalista w poradni specjalistycznej, jeśli zdiagnozuje nowotwór złośliwy u pacjenta, którego leczy. Pacjent może otrzymać kartę także w oddziale szpitalnym – jeśli w wyniku hospitalizacji (nawet niezwiązanej z chorobą nowotworową) zostanie u niego wykryty nowotwór złośliwy. W takim przypadku warunkiem wydania karty jest potwierdzenie diagnozy. Na tych samych zasadach kartę otrzyma pacjent hospitalizowany z powod

Ambulatoryjna Opieka Specjalistyczna

REJESTRACJA czynna poniedziałek - piątek w godz. 7:00 – 18:00

Główne wejście do budynku Szpitala, ul.Prądnicka 37

 

Rejestracja do poradni specjalistycznej możliwa jest na podstawie:

  • zgłoszenia osobistego,

  • telefonicznego tel.12 257-82-62, 12 257-83-63 w godz. 08:00 – 17:00

  • za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres: rejestracja@narutowicz.krakow.pl

  • za pośrednictwem osób trzecich.

 

Podstawą zarejestrowania pacjenta do poradni specjalistycznej po raz pierwszy jest skierowanie wystawione przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej lub lekarza specjalistę posiadającego kontrakt z Narodowym Funduszem Zdrowia.

Kolejne porady udzielane pacjentowi z przyczyny wskazanej w skierowaniu, zarówno w danym roku kalendarzowym jak i w dalszym okresie nie wymagają kolejnego skierowania, chyba że przerwa między ostatnią a kolejną wizytą w tej samej poradni przekroczyła 730 dni (2 lata).

W PRZYPADKU BRAKU ORYGINAŁU SKIEROWANIA W MOMENCIE REJESTRACJI, NFZ NAŁOŻYŁ NA PACJENTA OBOWIĄZEK DOSTARCZENIA SKIEROWANIA DO REJESTRACJI DO 14 DNI POD RYGOREM USUNIĘCIA PACJENTA Z KOLEJKI OCZEKUJĄCYCH!

Karta informacyjna z leczenia szpitalnego, izby przyjęć lub szpitalnego oddziału ratunkowego nie jest skierowaniem do poradni specjalistycznej.

 

Kiedy skierowanie nie jest potrzebne?

Skierowanie od lekarza ubezpieczenia zdrowotnego nie jest potrzebne do:

  • ginekologa i położnika,
  • dentysty,
  • wenerologa,
  • onkologa,
  • psychiatry,
  • poradni dla osób chorych na gruźlicę,
  • poradni dla osób zakażonych wirusem HIV,
  • poradni dla osób uzależnionych od alkoholu, środków odurzających i substancji -psychotropowych- w zakresie lecznictwa odwykowego.


Kto i kiedy nie potrzebuje skierowania?

  • gdy pacjent jest inwalidą wojennym i wojskowym, osobą represjonowaną, kombatantem lub cywilną niewidomą ofiarą działań wojennych;
  • gdy pacjent jest uprawnionym żołnierzem lub pracownikiem, w zakresie urazów lub chorób nabytych podczas wykonywania zadań poza granicami kraju.
     

Szpital udostępnia tekst Karty Praw Pacjenta napisany alfabetem Braille’a. Materiały pomogą pacjentom niewidomymi/niedowidzącym, w sposób dla siebie dostępny,  zapoznać się z prawami, które im przysługują. Z uwagi na ograniczoną ilość egzemplarzy tekst Karty Praw pacjenta napisany alfabetem Braille’a dostępny jest:

  • w  Sekretariacie Dyrektora Szpitala – 1 egzemplarz,
  • u Pełnomocnika ds. Praw Pacjenta  - 3 egzemplarze -  dostępne  do wypożyczenia w razie potrzeby,
  • w Dziale Organizacji -  1 egzemplarz,
  • w Recepcji Szpitalnego Oddziału Ratunkowego - 4 egzemplarze dostępne do wypożyczenia w razie potrzeby,
  • w Rejestracji Szpitala -  1 egzemplarz.

Prawa i Obowiązki Pacjenta

Karta Praw Pacjenta

Sposób i forma wniesienia skargi lub wniosku

Przyjęcie do szpitala

Co należy zabrać ze sobą do szpitala?

rzeczy osobiste:

- piżama/koszula nocna

- ręczniki, przybory toaletowe

- bieliznę

- posiadane wyniki badań

 

dokumenty:

- dowód tożsamości (dowód osobisty, paszport)

Do przyjęcia do porodu skierowanie nie jest obowiązkowe.

Niezbędne dokumenty:

1. Dowód tożsamości (np. dowód osobisty, paszport)

2. Karta przebiegu ciąży

3. NIP pracodawcy lub NIP własny (w przypadku prowadzenia własnej działalności gospodarczej)

Oryginały wyników badań z okresu ciąży:

1. grupa krwi i Rh

2. OWA, HBS

3. USG

4. inne istotne wyniki badań i konsultacji Trzy tygodnie przed planowanym terminem porodu powinna Pani przygotować: dla siebie: - koszula nocna rozpinana, wygodna do karmienia piersią - szlafrok, skarpetki, klapki - biustonosz dla matek karmiących - woda mineralna niegazowana - paczka zwykłych podpasek. Dla ojca (dotyczy porodów rodzinnych): - wygodne ubranie na zmianę - buty na zmianę /klapki, kapcie/ - coś do jedzenia i picia - ewetualnie aparat fotograficzny, kamera dla dziecka: można przynieść ubranka i pampersy

Plan porodu

Przygotowanie w domu:

1. Na 2-3 dni przed zgłoszeniem się na operację należy jeść potrawy lekkostrawne i małoresztkowe w porcjach o połowę mniejszych niż zwykle. Proszę pić codziennie 2-3 litry wody mineralnej niegazowanej.

2. Proszę zabrać ze sobą leki, które przyjmuje Pani na stałe.

3. Około godziny 8:00 proszę zgłosić się do Poradni Ginekologicznej. nie ma powodu, by przychodzić wcześniej, ponieważ w szpitalu obowiązuje określony harmonogram przyjęć.

4. Proszę przynieść ze sobą 3 litry wody niegazowanej i sucharki - Potrawy lekkostrawne i małoresztkowe to potrawy zawierające nabiał (bez sera żółtego), mięso drobiowe, jarzyny niewzdymające (bez grochu, fasoli, kapusty, kalafiora, cebuli, czosnku) najlepiej gotowane z małą ilośćią tłuszczu.

Niezbędne dokumenty:

1. Dowód tożsamości

2. NIP pracodawcy lub NIP własny /w przypadku prowadzenia własnej działalności gospodarczej/

Niezbędne oryginały badań:

1. grupa krwi i Rh

2. morfologia

3. APTT

4. elektrolity

5. glukoza na czczo

6. kreatynina

7. OWA

8. badanie ogólne moczu

9. RTG klatki piersiowej

10. cytologia

11. zaświadczenie o szczepieniu WZW

12. EKG

13. konsultacja internistyczna

14. inne istotne wyniki badań lub konsultacji

Przydatne rzeczy osobiste: koszula szlafrok obuwie domowe przybory toaletowe ręczniki

Niezbedne dokumenty:

1. Dowód tożsamości (np.dowód osobisty, paszport)

2. NIP pracodawcy lub NIP własny /w przypadku prowadzenia własnej działalności gospodarczej/

Niezbędne oryginały badań:

1. grupa krwi i Rh

2. morfologia

3. APTT

4. poziom cukru

5. jonogram

6. EKG /po 40. roku życia/

7. konsultacja internistyczna

Przydatne rzeczy osobiste:

- koszula

- szlafrok

- obuwie domowe

- przybory toaletowe

- ręczniki

- paczka podpasek

  Fundusz Kompensacyjny Zdarzeń Medycznych zapewnia szybką, pozasądową drogę do uzyskania rekompensat dla osób, które podczas pobytu w szpitalu doznały uszkodzenia ciała lub rozstroju zdrowia albo uległy zakażeniu szpitalnemu. W przypadku śmierci pacjenta, świadczenie przysługuje również jego bliskim.

Wnioski o przyznanie świadczenia kompensacyjnego z Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych można składać od 6 września 2023 roku. Fundusz obejmuje zdarzenia medyczne, które miały miejsce począwszy od tego właśnie dnia. Wniosek może być także złożony, jeśli zdarzenie miało wprawdzie miejsce wcześniej, ale wnioskodawca dowiedział się o nim już po wejściu ustawy w życie.

Uzyskanie świadczenia nie wymaga udowodnienia winy podmiotu leczniczego. Podstawowym warunkiem przyznania świadczenia jest stwierdzenie, że doszło do zdarzenia medycznego, którego z wysokim prawdopodobieństwem można było uniknąć, gdyby świadczenie zdrowotne zostało pacjentowi udzielone zgodnie z aktualną wiedzą medyczną albo gdyby zastosowano inną dostępną metodę diagnostyczną lub leczniczą.

Maksymalna kwota świadczenia dla pacjenta wynosi 200 000 złotych. W przypadku śmierci pacjenta, świadczenie wynosi do 100 000 zł dla każdej z uprawnionych osób. Z wnioskiem o przyznanie świadczenia mogą w takim przypadku wystąpić dzieci pacjenta, jego rodzice oraz małżonek (niepozostający w separacji) lub partner (konkubent). Wysokość świadczenia jest ustalana na podstawie szczegółowych wytycznych określanych w rozporządzeniu Ministra Zdrowia.

Wniosek o przyznanie świadczenia można złożyć w ciągu roku od uzyskania informacji o zakażeniu, uszkodzeniu ciała lub rozstroju zdrowia albo śmierci pacjenta (jednak nie później niż w ciągu 3 lat od samego zdarzenia).

Wniosek podlega opłacie w wysokości 300 złotych. Przed jego złożeniem należy sprawdzić, czy  spełnia się przesłanki do uzyskania świadczenia. Opłata nie podlega zwrotowi w przypadku negatywnego rozpatrzenia wniosku. 

Rzecznik Praw Pacjenta wydaje decyzję w sprawie przyznania świadczenia w ciągu 3 miesięcy od otrzymania kompletnego wniosku. Wydając decyzję Rzecznik opiera się na opinii medycznej sporządzonej przez działający przy nim Zespół do spraw Świadczeń, składający się z doświadczonych lekarzy posiadających odpowiednią wiedzę dotyczącą badań klinicznych. Osoba niezadowolona z decyzji ma prawo wniesienia odwołania do Komisji Odwoławczej. Od jej rozstrzygnięcia można z kolei wnieść skargę do sądu administracyjnego.

 

Szczegółowe informacje  na stronie internetowej: www.gov.pl/web/rpp

 

Telefoniczna Informacja Pacjenta pod numerem: 800 190 590

 

Jak złożyć wniosek: https://www.gov.pl/web/rpp/jak-zlozyc-wniosek3

  

 

"Łączy nas pacjent” to projekt Rzecznika Praw Pacjenta oraz organizacji pozarządowych, działających na rzecz pacjentów. Celem są wspólne działania polegające na udzielaniu wsparcia osobom zgłaszającym się na ogólnopolską bezpłatną Infolinię 800 190 590. Projekt zakłada, że pacjenci i ich bliscy kontaktujący się z Rzecznikiem za pośrednictwem Infolinii, będą mogli porozmawiać nie tylko ze specjalistami Biura Rzecznika Praw Pacjenta, ale też dyżurującym ekspertem danej organizacji. Dzięki temu uzyskają kompleksową informację i wsparcie w zakresie danego schorzenia lub obszaru opieki zdrowotnej.

Dzwoniąc na Infolinię 800 190 590 w czasie wspólnych dyżurów ekspertów można uzyskać informacje z zakresu:

  • edukacji (np. o prawach pacjenta, działaniach profilaktycznych)
  • doradztwa (np. o możliwościach diagnostycznych, leczenia danej choroby, rehabilitacji)
  • wsparcia (np. w zakresie pomocy psychologicznej)

 

Kliknij, bo więcej informacji na gov.pl

 

Przedstawiciele organizacji będą rozmawiać z pacjentami  zgodnie z ustalonym wcześniej grafikiem. Harmonogram dyżurów organizacji można sprawdzić poniżej.

Edukacja pacjenta

Wskazówki dietetyczne dla pacjentów